Viktigaste utbildningen? Sjuksköterska eller Förskolelärare?

Okej, nu ska jag berätta om en sak som diskuterades i skolan förra året!
Det var en puckad tjej, som gick då samtidigt som mej, som ansåg att det var MYCKET viktigare att man va utbildad till förskolelärare då man skulle jobba på dagis än att vara utbildad till undersköterska när man skulle ge äldre sprutor! Vart en ganska het diskusion och jag vart galen rent ut sagt! För jag tror att jag aldrig hört något så puckat som det innan!

Visst är det bra om man är utbildad till förskolelärare när man tar hand om barn, men på ett dagis! Hallå eller! Jag har haft ett antal praktikplatser på dagis och de har en mall som de arbetar ifrån, det ser ut och är uppbyggt som ett pussel! Det handlar om vad barn ska kunna göra när man är i en viss ålder! Som att man ska kunna äta själv maten med sked om man är 1 1/2 -2 år eller att man ska kunna ränka till 10 när man är 4 år... Alltså, det jag menar är att JAG anser att en människa utan förskoleutbildning kan lära ut sånna saker! För att lära ett barn måste man inte ha någon sådan lång utbildning! Jag tycker att det hade räckt med att gå BF-programmet! För där läser man det mesta som man gör när man ska utbilda sig till FS-lärare, bara att de läser djupare!!! Men man läser ändå om Montesoro, Freud och morötter o piska osv...

Jag har även vart på ett äldreboende och jobbat. Jag fick inte ge sprutor tex.. För jag hade ingen utbildning för det.. Och visst hade jag kanske kunnat lära mej det tillsist, men inte SÅ SMART att börja träna på en levande människa! Jag fick inte ge vissa mediciner, inte skriva att medicinerna hade getts, även om de nu hade gjort det, för det skulle sjuksköterskan som gett skriva under! Det var/är viktit att kunna lyfta rätt, så man inte skadar sej själv eller människan man lyfter! Att tänka på hur hårt man tog i personen, att ta det lugnt när man lyfte på benen eller armarna, kanske var någon förlamad med, och det var man tvungen att tänka på med! Det var så mycket mera saker att tänka på hur man skulle görra, hur man skulle ta hand om denna människa än hur det var att ta hand om ett barn!! För det är ju att ta hand om en människa som man gör! De är ju på ett boende av en anledning, inte för att de tycker att det är kul att vara där! Att ta sej tid att sätta sej och prata med de boende var en viktig sak för MEJ, för det fanns knappt någon tid för det! Många av de boende var ensamma och hade inte många som hälsade på eller ringde! Men är man underbemannad så är man! Och jag tycker det är helt otrolit!

Jag har blivit rädd för att bli gammal! Gammal och ensam på ett jävla boende med hårdhänta kärringar som drar av mej kläderna eller drar så hårt i pappret så jag börjar blöda i rumpan! Inte låta mej få ligga i sängen en hel dag då jag ligger och är sjuk med 40 graders feber! Nej, då ska de klä på mej och bädda sänghelvetet bara för att det ska se bra ut! Eller låta mej äta stora jävla panodil tabletter som torkar fast i gommen bara för att jag inte kan svälja dem ordenklit eller får för lite vatten att svälja ner med! NEJ jag vill verkligen inte bo på något hem! Och jag själv kommer ALDRIG i livet att sätta någon av mina nära på ett boende heller! (om det nu inte var absolut tvunget!)

Det jag har skrivit om är inte bara skitsnack från min sida utan det är saker som jag själv har uppleft och sett!


SÅ MINA ÅSIKETER I DETTA ÄMNE ÄR ATT DET ÄR MYCKET, MYCKET VIKTIGARE ATT LÄGGA ENERGI PÅ ATT FÅ FOLK UTBILDADE TILL US ELLER SS!!!! VERKLIGEN MYCKET VIKTIGARE! ÄN ATT UTBILDA NÅGON VIDARE TILL FS-LÄRARE NÄR MÄNNISKAN GÅTT BF OCH ÄR REDAN UTBILDAD TILL BARNSKÖTARE! (om man ska jobba på dagis)

Så till denna personen som gick i min klass:
Du kan kyssa mej i röven! För har du aldrig vart ute i Yrket och "arbetat" och sett hur det går till då tycker jag att du kan hålla inne med dina patetiska åsikter! För du skämde ut dej JÄVLIT bra inför klassen du! Och jag är nog inte den enda som kommer ihåg vad du sa! Så nee! Dra åt helvete ist!


DU SOM LÄST, LÄMNA GÄRNA KOMMENTAR OM VAD DU ANSER!

Kommentarer
Postat av: Anna

håller me dig om att de inte är så står skillnad om man är förskollärare eller barnskötare. arbetar som barnskötare själv o är man ute i yrket märker man ganska stor skillnad på en förskollärare o en barnskötare. men de man läser i förskollärarutbildningen är mycket fördjupning o annat oxå. som te.x eng B när använder man de i verksamheten?

finns mycket disskutioner om barnskötare o förskollärare.

ta vara på dem som finns istället. (barnskötare)

finns många bra sånna ute som dem inte använder sig utav pga. fel utbildning.

2008-11-12 @ 10:10:03
URL: http://tjallmoanna.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Vad mysigt det låter :) Gh är bra ja, det har vi med. Det går bra för honom ja =) Han är väldigt intresserad av det, så det går fint. kram

2008-11-12 @ 11:17:45
URL: http://importeradskaning.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag håller med dig klart o tydligt!

Man ska ha utbildning för att ge sprutor!

Förskolelärare tycker ja också att BF programet räcker. eller om Man är mamma så tycker ja det räcker med för att få jobba på dagis.

2008-11-21 @ 13:45:28
URL: http://eonglamigt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0